Pięć granic
niedziela, 20, maj 2018 09:58 Bożena Sałacińska

Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Rosja

Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Bydgoszczy zwiedzają świat, zgodnie z przyjętym planem. Przez dziesięć lat swojego istnienia zwiedzili zachodnią Europę, kraje skandynawskie oraz państwa ściany wschodniej. W roku ubiegłym byli w Chinach. W tym roku 90-cio osobowa grupa  wybrała się do Sankt Petersburga. Po drodze odwiedzili Kowno, Tallin i Helsinki.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od  zwiedzania Kowna, przedwojennej stolicy Litwy. Po zwiedzeniu ruin XIV-to wiecznego zamku  i zabytkowej starówki, udaliśmy się na nocleg do stylowego hotelu „Metropolis”.

- Kowno mnie rozczula. Byłam już tutaj przed kilkoma laty. Wtedy byłam na wycieczce po  Litwie. Nie sądziłam, że jeszcze tu wrócę mówi wzruszona Lidia Lubiszewska.

Po regionalnym śniadaniu  wyruszyliśmy w  drogę do Tallina, stolicy  Estonii. Tu nocowaliśmy w nowoczesnym hotelu „Ecoland”.   Następnego dnia  podziwialiśmy na wzgórzu Toompea  XIV-to wieczne fortyfikacje oraz gotycką  katedrę.  Tallin rozwinął się od byłego radzieckiego miasta. Teraz jest jedną z najbardziej fascynujących stolic na kontynencie.  Są tu bajkowe budynki, niekończący się wybór barów, restauracji i hoteli. Następnie udaliśmy się do  terminalu promowego. Cieśninę Fińską pokonaliśmy na pokładzie szybkiego promu”Finlandia”. Dwugodzinny rejs spędziliśmy na pokładzie słonecznym opalając się  i podziwiając widoki . Bałtyk był tego dnia wyjątkowo  spokojny.

Helsinkach, stolicy Finlandii, podziwialiśmy Plac Senacki, Uniwersytet Yliopisto, parlament, Pałac Prezydencki, Most Pitkasilta oraz największy i najstarszy park Kaivopuisto.   Po zwiedzeniu urokliwej Starówki Helsinek zaokrętowaliśmy się na pokład olbrzymiego promu „Princessa Anastazja”. Statek ma 176,8 m długości,  32,86 m szerokości oraz 6,3 m zanurzenia. Jednostka ta na pokład zabiera 350-osobową załogę i 2 500 pasażerów, dla których przygotowano 834 kabiny różnej klasy. Na pokładzie promu znajdowały się także miejsca dla 580 pojazdów osobowych.

- Podróż tym 11-to pokładowym  promem była dla nas  niezapomnianym przeżyciem. Dostarczyła wszystkim uczestnikom rejsu wielu pozytywnych emocji i niezapomnianych chwil. Nasi seniorzy zamiast pójść spać  korzystali z licznych promowych rozrywek. „Princessa”   oferowała liczne bary, puby, restauracje oraz kasyna. Po nocnym  rejsie  trwającym 13 godzin wyokrętowaliśmy się w Petersburgu mówi Halina Czarnocka.

View the embedded image gallery online at: