Polska flaga załopotała w Chinach
środa, 03, maj 2017 17:11 Bożena Sałacińska

- Plac Niebiańskiego Spokoju, Wioska Olimpijska, ..............................

W podróż życia do Chin wybrała się grupa słuchaczy Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Bydgoszczy. Seniorzy KUTW oszczędzali na tą wyprawę przez długie miesiące.

Wycieczka wyruszyła 20 kwietnia 2017 roku  z lotniska Chopina w Warszawie.  Samolot LOT-u  leciał do Pekinu  9 godzin. Poza stolicą Państwa Środka  w programie wycieczki było zwiedzanie miejscowości - Datong, Pingayo i Taiyuan.

- W Pekinie zwiedzanie rozpoczęliśmy od Świątyni Nieba. Jest to jeden z głównych symboli miasta.  Z kolei w Badaling był w programie spacer po dobrze zachowanym odcinku Muru Chińskiego. Zdaniem naszego przewodnika nieprawdą jest, jakoby budowla ta była widoczna z kosmosu ! Po przejeździe wzdłuż legendarnej Drogi Duchów, poznaliśmy warsztat rzemieślniczy wytwarzającym biżuterię z naturalnych pereł. W pięknym sklepie z wyeksponowanymi perłami, zrobiliśmy zakupy dla siebie i na prezenty dla najbliższych. Potem spacer relaksacyjny po obiektach wioski olimpijskiej w Pekinie – wspomina Bożena Nowicka.

- Na Placu Niebiańskiego Spokoju „Tiananmen” zadumaliśmy się chwilę nad śmiercią setek studentów zamordowanych przez wojsko w czasie protestów w 1989r.  Wielkie wrażenie zrobiło na nas zwiedzanie Zakazanego Miasta oraz Pałacu Cesarskiego. Po długim spacerze odwiedziliśmy lokalną herbaciarnię. Przekonaliśmy się naocznie, że to co w Polsce pijemy, trudno nazwać herbatą. Dzień zakończyliśmy w sklepie z jedwabiami. Tu na miejscu mogliśmy zapoznać się z zasadami produkcji jedwabiu – mówi zafascynowany Zbigniew Kaczmarek.

- Podziwialiśmy fenomenalny wiszący klasztor zbudowany nad wąwozem Jinlong. Budowla jest „przylepiona”do pionowo wznoszących się bloków skalnych. W Pingyao zwiedziliśmy Stare Miasto i Groty Yungang. Są one pełne wyrzeźbionych w skałach buddyjskich posągów i kaplic. Miasto w całości zostało wpisane na Listę UNESCO. Słynie ono z najlepiej zachowanej zabudowy z epok dynastii Ming i Qing. Uwagę zwraca tu rezydencja rodziny Qiao. Jest to jeden z największych rodzinnych pałaców w tym rejonie Chin - dzieli się na zakończenie swoimi wrażeniami, Bożena Sałacińska pomysłodawczyni wyprawy życia, przewodnicząca Rady Słuchaczy KUTW.